Header Background

hoogstimulatief kind image

Het hoogstimulatieve kind

Niet ieder gevoelig kind is behoedzaam en afwachtend. Deze pagina geeft informatie over het druk-gevoelige kind (hoogstimulatief). 

Het hoogstimulatieve kind heeft de neiging op onderzoek uit te gaan, nieuwe ervaringen op te doen en zich te ontwikkelen. Hij verwelkomt situaties en personen en gaat erop af, want ze bieden hem een mogelijkheid tot groei en het opdoen van kennis. Zodra het hoogstimulatieve kind dus vanuit zijn gevoeligheid contact legt met de wereld om hem heen, treedt er een activering van gedrag op.
Kernwoorden:

  • beweeglijk
  • intens
  • intuïtief
  • onderzoekend
  • aandacht vragend
  • soms tegendraads of agressief

Kenmerken

Een hoogstimulatief kind:

  • is gevoelig voor stimulansen
    Zodra hij iets waarneemt dat nieuw, leuk of interessant is, gaat hij erop af.
  • staat erg open
    Hij is gevoelig voor sferen en stemmingen en heeft de neiging sterk mee te bewegen met de dynamiek om hem heen.
  • kent intense emoties
    Hij kan uitbundig blij en betrokken zijn, maar heeft ook regelmatig boze buien en kan explosief reageren.
  • wil de ander krachtig ervaren
    Hij probeert uit of je stevig staat, door over grenzen te gaan, regels niet te accepteren, niet te luisteren bij een terechtwijzing. Ouders zeggen vaak: hij wil de baas zijn in huis.
  • heeft behoefte aan ruimte en vrijheid
    Hij houdt van experimenteren en improviseren, en heeft beweging nodig om zijn aandacht en concentratie vast te houden.
  • is visueel ingesteld
    Hij heeft daardoor moeite met planning en structuur (op tijd op school zijn is vaak een probleem) en op school zijn er vaak leerproblemen vanwege het beelddenken.

Een kwestie van vaardigheden

Ouders en leerkrachten hebben bij een hoogstimulatief kind vaak te maken met bepaald probleemgedrag. Thuis: woedeaanvallen, druk zijn, geen nee accepteren, slaan, schoppen, regels overtreden, schreeuwen, anderen de schuld geven, de baas in huis willen zijn, confronterende opmerkingen maken. Op school: rondlopen in de klas, druk zijn, niet luisteren, niet te corrigeren, met spullen gooien, woedeaanvallen, voortdurend praten, het lokaal uitgaan, clownesk gedrag.

De een interpreteert dergelijk gedrag als 'hij wil niet luisteren', de ander als 'hij heeft een sterke wil'. Wij bij LiHSK zeggen: om bij zijn kwaliteiten te kunnen blijven heeft een kind vaardigheden nodig. Bij een hoogstimulatief kind zijn die vaardigheden vaak ontoereikend, waardoor er probleemgedrag optreedt. Een hoogstimulatief kind wil wel voldoen aan wat ouders en leerkrachten van hem vragen, maar het lukt hem vaak niet omdat hij de vaardigheden mist.

Meer weten? Advies en begeleiding?

LiHSK biedt een uniek programma voor begeleiding van een hoogstimulatief kind, waarbij ouders onder meer via een stappenplan wordt geleerd om de vaardigheden bij hun kind te oefenen, zodat probleemgedrag vermindert en de kwaliteiten van het kind (gevoelig, creatief, intuïtief) weer tot hun recht komen.

Informatie over het hoogstimulatieve kind:

Een boek over hooggevoelige kinderen op school.
    Het boek 'Gevoeligheid in de klas : herkenning en begeleiding van hoogsensitieve en hoogstimulatieve kinderen op de basisschool'


Een boek over hooggevoelige kinderen die druk zijn.
    Het boek 'Het hoogstimulatieve kind : hoe ga je om met kinderen die gevoeligheid combineren met druk en emotioneel intens gedrag'


Contactgegevens

Landelijk informatiepunt Hoog Sensitieve Kinderen

Kallenkoterallee 173

8331 AD Steenwijk

Tel: 0521- 51 71 71

E: info@lihsk.nl

Openingstijden

Ma t/m vr: 09.00 – 17.00 uur

Za t/m zo: gesloten

Neem contact met ons op